Evaluasi Pelayanan Informasi Publik Melalui Situs Web Dalam Penanganan Covid-19 Di Kabupaten Mahakam Ulu

Axel Prasetyo Sudiro, Bambang Irawan, Kus Indarto

Abstract


INTISARI

Keterbukaan informasi pemerintah tentunya akan mendorong keikutsertaan masyarakat publik yang merupakan suatu unsur penting dalam penerapan good governanace. Merespon hal tersebut, tujuan dari penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan dan mengevaluasi Penerapan E-Government dalam pelayanan publik dalam bentuk situs web di Dinas Kominfo Statistik dan persandian. Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian deskriptif kualitatif dengan menggunakan bantuan analisis dari aplikasi bernama SortSite 5.3.5. Hasil penelitian mengungkapkan terdapat Empat Indikator dengan permasalahan anatara lain Indikator Errors dengan persentase sebanyak 15%, selanjutnya Indikator Acceseibility dengan persentase sebanyak 16%, kemudian Indikator Compatibility dengan persentase sebanyak 16% dan yang terakhir adalah Indikator Standarts pada penyusunan situs web Covid-19 Kabupaten Mahakam Ulu masih belum sepenuhnya mengikuti kaidah-kaidah yang ditetapkan oleh W3C.

Kata Kunci E-Government, Situs Web, Informasi.

 

ABSTRACT

Openness of government information will certainly encourage the participation of the public which is an important element in the implementation of good governance. Responding to this, the purpose of this study is to describe and evaluate the application of E-Government in public services in the form of a website at the Department of Communication and Information Statistics and coding. This study uses a qualitative descriptive research approach by using analysis assistance from an application called SortSite 5.3.5. The results of the study reveal that there are four indicators with problems including the Errors Indicator with a percentage of 15%, then the Accessibility Indicator with a percentage of 16%, then the Compatibility Indicator with a percentage of 16% and the last one is the Standards Indicator in the preparation of the Covid-19 website in Mahakam Regency. Ulu still does not fully follow the rules set by the W3C.

Keywords E-Government, Website, Information.


Keywords


E-Government; Website; Information

Full Text:

PDF


DOI: https://doi.org/10.35842/jtir.v17i2.464

Article Metrics

Abstract view : 196 times
PDF - 4 times

DOI (PDF): https://doi.org/10.35842/jtir.v17i2.464.g395

Copyright (c) 2022 Axel Prasetyo Sudiro, Bambang Irawan, Kus Indarto

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

     

 
 JTI Respati (J-urnal T-eknologi I-nformasi Respati)

Fakultas Sains dan Teknologi
Universitas Respati Yogyakarta
Jl. Laksda Adisucipto KM. 6.3 Depok, Sleman, Yogyakarta, Indonesia, 55281.

Phone: 0274-488781 Email: jti@respati.ac.id Website: http://jti.respati.ac.id/index.php/

 

Creative Commons License

Jurnal Teknologi Informasi Respati is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.